10 Kategori Orang yang Jasadnya Tidak akan Busuk di Dalam Kubur

Anda sedang berada di Berita 10 Kategori Orang yang Jasadnya Tidak akan Busuk di Dalam Kubur, share jika artike ini bermanfaat untuk anda.

Sebagai seorang muslim kita pasti percaya adanya alam dan perjalanan panjang setelah kehidupan yang fana dimuka bumi ini. Untuk melewati perjalanan tersebut manusia pasti akan meninggal, dan alam pertama yang dilalui adalah alam kubur.

Secara sederhana di dalam kubur kita akan dimintai pertanggungjawaban semasa kita hidup di dunia. Kita mendapatkan siksaan bila atas dosa-dosa yang kita lakukan dan ini juga berlaku kebalikanya. Jika amal baik yang kita kumpulkan semasa hidup, maka pahala yang akan menjadi bagian kita.

Tentunya tak ada yang istimewa bila kita bukan orang-orang yang benar-benar banyak berbuat kebajikan semasa didunia dan memiliki derajat yang berbeda dimata Allah SWT dibanding dengan orang lain.

Dan logisnya jasad kita akan hancur tak bersisa dimakan waktu. Naudzubillahimin dzalik. Namun ada orang-orang istimewa yang derajatnya diangkat oleh Allah, berikut 10 golongan yang InsyaAllah jasad mereka akan tetap utuh di alam kubur,

1. Para nabi-nabi.

2. Para ahli jihad fisabilillah.

3. Para alim ulama yang menegakkan kalimah Allah.

4. Para syuhada yang senantiasa memperjuangkan Islam.

5. Para penghafal Al-Qur’an dan beramal dengan Al-Qur’an.

6. Imam atau pemimpin yang adil dalam menegakan syariat Allah.

7. Muadzin yang tidak meminta habuan.

8. Wanita yang mati semasa melahirkan anak serta sentiasa taat pada perintah Allah.

9. Orang mati dibunuh atau dianiaya karena mempertahankan maruah dan agama.

10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jum’at jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman yang sentiasa menjaga hukum agama semasa hidup di atas dunia, (HR. Bukhari Muslim).

Semoga kita termasuk golongan tersebut …. AMIN YA RABB

(Visited 126 times, 1 visits today)
Tags: , ,
nonton film online

Subscribe

Thanks for read our article for update information please subscriber our newslatter below

No Responses

Comments are closed.